יום רביעי, 27 במאי 2020

כיצד לעבור את ארוחת חג השבועות מבלי לאכול בהגזמה? מאת: רותי אבירי, דיאטנית

חג השבועות הוא חג של מאכלי חלב, אך בפועל, גם שרוב המאכלים בארוחת החג יתבססו על מוצרי חלב,  עדין יש מקום למאכלים שיוסיפו בריאות לארוחה ויתבססו על מזונות כגון ירקות, דגנים מלאים, קטניות וכמובן דגים שבארוחה חלבית תופסים בטבעיות את מקומו של הבשר ומשתלבים תוך כדי שמירה על האווירה החגיגית והחלבית.
הטונה בקופסה הינה דג לכל דבר והיא שומרת על רוב הערכים התזונתיים של הדג הטרי וכל זאת ללא תוספת חומרים משמרים, ניתן לשלבה במאכלים קרים כגון סלטים וממרחים, וגם לחמם אותה ולהגיש כמנה חלבונית בתוספת פסטה או אורז או להכין מנות חמות כגון פשטידות (בהם ניתן גם לשלב מאכלי חלב כמובן), קציצות דגים, וכו'.

לעיתים קשה לעמוד מול השפע של התבשילים בארוחות החג ואנו עלולים לאכול יותר ממה שרצינו.  כדי להימנע מכך, מומלץ לא להגיע רעבים לארוחת החג ואפילו לאכול משהו קטן לפני. כשדרגת הרעב גבוהה מדי היכולת לעמוד בפני פיתויים ולהיות קשובים לתחושת השובע הראשונית נמוכה יתר, וכך מצליחים להימנע מלאכול בהגזמה.
וגם, עדיף לבחור מראש את המאכלים שאנו אוהבים מאשר להימנע ממאכלים מסוימים שאנחנו פחות אוהבים כי בפועל זה עלול לגרום לנו לחוש פחות שביעות רצון וסיפוק ולכן מומלץ לאכול מהם ובמידה. תכנון מראש יכול לאפשר יותר הנאה ופחות תחושת אשם.
לכן בארוחה כדאי להסתכל על המבחר ואז לקחת מה שבאמת מתחשק לנו.
אם יש מאכלים שאנחנו מעדיפים לא להגזים באכילתם, אפשר להרחיק אותם מאיתנו באופן פיזי מהשולחן כך שיקשה עלנו יותר להגיע אליהם. ככה הם גם לא יפתו אותנו כל הזמן מתחת לעיניים.
כשלוקחים אוכל מהמנות המרכזיות לצלחת האישית, כדאי לקחת לצלחת מראש את הכמות שנראה לנו שתספק אותנו ולא לקחת כל פעם קצת לצלחת היות וזה מקשה עלינו לבקר את הכמות שאנחנו אוכלים.
ולסיום, יותר קשה להתמודד עם הימנעות (החלטה לא לאכול) מאשר עם החלטה מה כן לאכול. לכן, כשמגיעים לקינוחים- מומלץ לבחור את הקינוח שאנחנו הכי אוהבים או אם קשה לנו להחליט, אפשר להכין לנו צלחת עם טעימות קטנות מכל מנה.
והכי חשוב שנזכור ליהנות בארוחה גם מהאנשים שסביבנו ולנסות להחליש את חשיבותו של האוכל באירוע וליהנות מהחברה לא פחות!
המלצות למתכונים לערב חג השבועות,
ריזוטו טונה, שמפיניון ואספרגוס טרי  מאת: השפים ג'ול שלופי וניקי גרנר

מצרכים:
 6 קופסאות טונה סטארקיסט 5% שומן בעשבי תיבול (מסוננות)

200  גרם אורז עגול לריזוטו מזן ארבוריו
600  מ"ל ציר ירקות
1 אגודה אספרגוס ירוק טרי
1 סלסלה פטריות שמפיניון
4  שיני שום כתוש
1/2  כוס יין לבן יבש
1  כפית גרידת לימון
גבינת פרמזן
שמן זית
מלח, פלפל שחור גרוס
אופן ההכנה:
מקלפים, חולטים, מצננים וחותכים את האספרגוס ליחידות בגודל כחצי ס"מ.
יוצקים לסיר את הציר ומביאים לרתיחה. במקביל, מחממים סיר נוסף בגודל בינוני ומוסיפים 2 כפות שמן זית, מוסיפים את האורז מערבבים ומבשלים כדקה, תוך כדי ערבוב, מוסיפים את היין ונותנים לו לבעבע ולהצטמצם עד שהאורז נראה די יבש.
מוסיפים בהדרגה את הציר הרותח, מצקת מלאה בכל פעם, ומערבבים תכופות. נותנים לאורז לספוג את רוב הציר לפני שמוסיפים מצקת נוספת.
כשהאורז מגיע לדרגת אלה דנטה, מוסיפים תוך כדי ערבוב את האספרגוס החתוך ומכבים את האש. מניחים לריזוטו לנוח כמה דקות. פורסים את הפטריות.

מחממים מחבת ומוסיפים 4 כפות שמן זית מאדים את הפטריות מתבלים בגרידת לימון, שום מלח ופלפל.
מוסיפים את הטונה והפטריות לריזוטו ומערבבים, ניתן להוסיף עוד ציר ירקות לקבלת המרקם האהוב עליכם, מוסיפים גבינת פרמזן ומערבבים.
מחלקים לצלחות הגשה ומוסיפים עוד פרמזן.

30 לחמניות איטלקיות מלוחות בסגנון טוניסאי . מאת: השפית פאולין שובל

מצרכים:
 500 גרם תפוחי אדמה מבושלים וחמים

700  גרם קמח
 4-5 ביצים בגודל בינוני
100  גרם חמאה רכה
2  כפות שמרים יבשים
גרדת תפוז/ לימון (למתוק בלבד)
קורט מלח
2  כפות סוכר
שמן צמחי לטיגון
מרכיבים למילוי:
2  קופסאות טונה סטארקיסט עם לימון
לימון כבוש מרוסק (אופציה)
3  ביצים קשות חתוכות
מלפפון חמוץ חתוך לקוביות
עריסה או סחוג, לפי הטעם
מעט זיתים שחורים קצוצים
מעט בצל ירוק קצוץ
אופן ההכנה:
מרסקים את תפוחי האדמה למחית אחידה. שופכים קמח על משטח העבודה בצורת לוע הר געש. שמים במרכזו את כל המרכיבים יחד: חמאה, תפוחי אדמה, שמרים, מלח, סוכר וביצים. מערבבים בעזרת מזלג את הכל, עד שמתקבלת בלילה אחידה. מוסיפים לאט את הקמח שמסביב, עד שכולו נספג לתוך הבצק. יוצרים כדור בצק רך. מניחים במקום חמים לתפיחה למשך כ-20 דקות.
יוצרים כדורים בגודל של ביס, מניחים על מגש מקומח לתפיחה נוספת, מכסים במגבת ומשאירים במקום חמים לחצי שעה.
על אש בינונית, מחממים במחבת שמן לטיגון. כשהשמן חם מספיק, מטגנים את הלחמניות משני הצדדים, עד השחמה.
מערבבים יחד את כל החומרים למילוי. מתבלים במלח ופלפל, לפי הטעם.

ממלאים את הלחמניות בתערובת ומגישים.
לפרטים נוספים: http://www.starkist.co.il/
סטארקיסט הוא מותג הטונה המוביל בישראל הפועל החל מ-1999. החברה מקפידה על דייג של דגי טונה הגדלים בטבע ועל שיטות דיג העומדות בתקנים המחמירים של האיחוד האירופי. סטארקיסט מקפידה לא רק על בריאות המוצרים וטעמם אלא גם על הקפדה יתרה בנושאי בטיחות, איכות ובקרה. חומרי הגלם אותם סטארקיסט בוחרת למוצריה הינם חומרי גלם מובחרים- החברה משתמשת רק בפילה של הטונה, החלק האיכותי ביותר. מגוון מוצרי החברה הם ללא חומרים משמרים, מכילים חלבון קל ואיכותי לעיכול ומהווים מקור מצוין לוויטמינים ומינרלים.
קרדיט צילום: ניר עצמון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה