יום שני, 13 באוגוסט 2018

כל מה שתרצה סרטו של פרנצ׳סקו ברוני

צפיתי אתמול בסינמטק בהקרנה של הסרט האיטלקי הנפלא "כל מה שתרצה", סרטו של פרנצ׳סקו ברוני,


זהו אחד מהסרטים שאני אזכור לזמן רב, סרט שמשאיר את חותמו אצל הצופה, סרט חכם,מבריק ובעיקר אנושי, ג'ורג'ו הוא משורר נשכח החי לבדו ברומא, אלסנדרו צעיר ממנו בששה עשורים ומבלה את ימיו בבטלה בחברת חבריו הפרחחים.


השניים, הבאים משני קצוות שונים שיתכן ולא היו נפגשים לעולם, מקבלים הזדמנות להתחלה חדשה, כאשר אלסנדרו מתבקש ללוות את המשורר בטיוליו אחר הצהריים, לאט לאט מוצא ג'ורג'ו את המפתח לליבו של הצעיר, קסם הנעורים מעורר את זכרונות העבר...


וההרפתקה לא מאחרת לבוא.


אהבתי לראות את הדרך שאלסנדרו עשה, גורג'ו המשורר הצליח להגיע אליו ולגעת לו בלב, ומבחור שמעביר את חייו בבטלה ותסכול הוא התחיל לראות את החיים בצורה שונה, צפיתי והתמוגגתי מהשיח בינהם, מהמשחק המצויין של ג'ורג'ו הקשיש שהעלה אצלי הרבה חיוכים, וגם אני התרשמתי מחוכמתו ולקחתי אליי את מילותיו, צריך פשוט לצפות בסרט כדי להבין, כמה הסרט חשוב לכל אדם, ולהנות מרגעים נפלאים במהלכו, אני ממש אהבתי וממליצה מאוד מאוד על הסרט, "כל מה שתרצה", סרט פשוט כובש.
פרנצ׳סקו ברוני הותיק חתום על כמה מהתסריטים של פאולו וירזי (ביניהם ״הון אנושי״ המצוין). כאן, בסרטו השלישי והכובש כבמאי, הוא מצליח להתבונן בפערי הדורות מבלי להיכשל בקלישאות ומציע מבט אנושי וחם על האופן שבו העבר עדיין נוכח בהווה של איטליה.
"יצירה מקרבת לבבות ומרגשת, מלאת חיבה,
הומור והפתעות על הצעירים של ימינו והסבים שלהם"

Cineuropa
לצפייה בטריילר:
https://youtu.be/QTdjaLN9ldw

איטליה 2017 , 106 דקות איטלקית תרגום לעברית ואנגלית
הפצה בישראל סרטי נחשון
החל מתאריך 16 באוגוסט בבתי הקולנוע בכל רחבי הארץ.
היוצרים:
רעיון, תסריט ובימוי: פרנצ'סקו ברוני                  Francesco Bruni

צילום: ארנלדו קטינארי                                        Arnaldo Catinari
הפקה: בפה קסצ'טו                                                Beppe Caschetto
עיצוב הפקה: רוברטו דה אנגליס                          Roberto De Angelis
מוסיקה: קרלו וירזי                                                                Carlo Virzì
עריכה: צ'צ'ילה זאנוזו                                           Cecilia Zanuso
שחקנים:
ג'ורג'יו: ג'וליאנו מונטאלדו                                    Giuliano Montaldo
אלסנדרו: אנדראה קרפנזנו                                    Andrea Carpenzano
ריקרדו: ארטורו ברוני                                           Arturo Bruni
טומי: פרופיציו עמנואלה                                        Propizio Emanuele
קלאודיה: דונטלה פינוקריו                                    Donatella Finocchiaro
לאורה: רפאלה לברוני                                           Raffaella Lebboroni
על הסרט:
הרעיון לסרטו השלישי באורך מלא של התסריטאי עטור הפרסים פרנצ'סקו ברוני עלה בעקבות הטיפול באביו והעיסוק בזכרון ושכחה, מעבר לכך זו הפקה מאד משפחתית, בתפקיד אחד הנערים מופיע בנו, זמר הראפ האיטלקי ארטורו ברוני, שכבר שיתף פעולה עם אביו. גם אמו של ארטורו ורעייתו של פרנצ'סקו, רפאלה לברוני, מופיעה בסרט באחד התפקידים. ברוני מרבה לשתף פעולה עם הבמאי פאולו וירזי וכתב עמו את התסריט המצוין לסרט "הון אנושי". את המוסיקה לסרט כתב קרלו וירזי, אחיו של פאולו והמלחין של סרטיו.
אודות הבמאי פרנצ'סקו ברוני
יליד רומא, גדל בליבורנו והחל את הקריירה שלו בשנת 1991 כתסריטאי שותף בשורה של סרטים. היה שותף לכתיבת 43 תסריטים, בהם הסרט "הון אנושי" של פאולו וירזי עליו זכה בפרס דויד דונטלו. עם פאולו וירזי שיתף פעולה בשורה ארוכה של סרטים נוספים.

בין היתר עבד גם עם ספייק לי, עמו כתב את התסריט לסרט "הנס של סנטה אנה".
ברוני כתב סדרות רבות לטלוויזיה בהם המפקח מונטאלבנו והמפקח לוקה קוולי ואת סרט הטלוויזיה "תעלת החופש".
סרטו הראשון כבמאי הוצג בפסטיבל ונציה 2011 וזיכה אותו בפרס הראשון לסרט עלילתי. בהמשך זכה גם בשני הפרסים החשובים באיטליה לסרט ביכורים פרס דויד דונטלו (האקדמיה האיטלקית) ופרס נוסרטו דאג'נטו (איגוד המבקרים).
ברוני מרצה בבית הספר הגבוה לקולנוע ברומא. ב-2012 נבחר לכהן כיו"ר חבר השופטים של פסטיבל הקולנוע ברומא. בשנת 2013 הוא נבחר לעמוד בראש האיגוד הראשי של התסריטאים באיטליה הנקרא 100 סופרים.
אודות השחקן ג'וליו מונטאלדו:
שחקן, במאי יוצר ואיש קולנוע בן 88.
בגיל 20 הבמאי קרלו ליצאני ליהק אותו לסרט "אכטונג, בנדיטי!". הוא עבר לרומא ושיחק בקולנוע ובתיאטרון. והפך לעוזר במאי ליוצרים כמו סרג'יו לאונה, גי'לו פונטקורבו, פרנצ'סקו רוסי ועוד. בשנת 1960 ביים את סרטו הראשון על הפרטיזנים באיטליה. הסרט השתתף בפסטיבל ונציה בשנת 1961. סרטו השני משנת 1964 זיכה אותו בפרס בפסטיבל ברלין. באותה  שנה היה במאי הצוות השני בסרט המופת של פונטקורבו "הקרב על אלג'יר".
הוא ביים כמה סרטים איטלקיים בולטים בהם הסרט "סאקו וונצ'טי", שזיכה את אחד משחקניו בפרס המשחק בפסטיבל קאן בשנת 1971 וממנו לקוח שירה המפורסם של ג'ון באז "הבלדה על סאקו וונצ'י" שכתב אניו מוריקונה. בשנת 1980 יצר סדרת טלוויזיה על מסעותיו של מרקו פולו שצולמה גם בישראל, הוקרנה ב- 76 מדינות וזכתה בשלל פרסים.
בין השחקנים הבינלאומיים עמם עבד היו ברט לנקסטר, פיליפ נוארה, ג'נט לי, ניקולס קייג', ג'ון קסווטס, פיטר פאלק, שרלוט רמפלינג ועוד רבים. הוא הרבה לעבוד עם המלחין אניו מוריקונה, ועם הצלם ויטוריו סטורארו.
הוא הרבה לביים אופרות וסרטי פרסומת, בין השנים 1999 עד 2004 כיהן בתפקיד נשיא חברת ראי סינמה, באותו פרק זמן הסרטים שהפיק הפכו ללהיטים גדולים והוא זכה לפרסים ברחבי העולם ולקרדיט לצמיחתו של דור חדש של יוצרים איטלקיים. 
סרטו האחרון כבמאי "התעשיין" צולם ב- 2011 כשהוא כבר 80 וגם הוא זכה בשלל פרסים.
רעייתו ורה פסקרלו היא שחקנית ועוזרת במאי המופיעה גם היא בסרט "כל מה שתרצה". בתם היא מעצבת תלבושות שאחראית בין היתר על עיצוב הבגדים בסדרה "קסם נעורים".
לצידו של ג׳וליו מונטאלדו מככב אנדראה קרפנזנו, בן 23, בהופעת בכורה כובשת שכבר סימנה אותו כאחד הכוכבים העולים של הקולנוע האיטלקי ומצטלם בימים אלה  בתפקיד הראשי בסרט il campione  לצידו של כוכב הקולנוע האיטלקי סטפנו אקורסי.
קרדיט תמונות: סרטי נחשון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה