יום חמישי, 14 ביוני 2018

זמן קריאה לילדים - הספר "היופי שבשוני" מאת שני ירוסאלם מששה - אסרס...

ספר הילדים המקסים "היופי שבשוני" שכתבה שני  ירוסאלם מששה- אסרס, נכתב כדי לחולל שינוי בקרב הילדים כשהם רואים ילד שונה מהם,שני מששה עלתה לישראל מאתיופיה והצליחה בארץ כדוגמנית אתיופית ראשונה, ביום שבו חזר בנה עילי מהגן בוכה,לאחר שספג עלבונות בגלל צבעו השחום ושערו המקורזל, החליטה שני ירוסאלם מששה - אסרס, להפסיק לשתוק ויזמה פרוייקט ייחודי וכתבה ספר ילדים ,היופי שבשוני" שמטרתו לחולל שינוי בקרב הילדים.

הרעיון של הספר מאוד חשוב, ברגע שההורים מלמדים את הילדים על השונה זה בהחלט מכין אותם לחיים, כי במהלך החיים הם יכולים להתמודד עם הרבה מצבים ומאוד חשוב לקבל את השונה, ולדעת להכיל את השונה, ספר מקסים עם איורים מיוחדים שמעבירים את המסר גם דרך התמונות, רעיון מבורך של שני מששה ,ולדעתי ספר חובה בכל בית ובכל גן בישראל, הכל מתחיל מהסברה ולימוד סובלנות כלפי השונה.

כשעלתה לארץ בגיל שמונה חוותה שני בעצמה גילויי גזענות, אבל לא תיארה לעצמה שגם 28 שנים אחר כך ילדיה יצטרכו להתמודד עם הצקות ועלבונות, הילדים בגן שאלו את בנה למה יש לו צבע כזה ולמה יש לו שיער כזה? עילי שלא הבין שאל בחזרה 'למה הם אומרים לי דברים כאלה?' . בנקודת הזמן הזו שני החליטה לפעול בנידון: מצד אחד הסבירה לבנה שאימא ואבא באו מאתיופיה, ובאתיופיה אנשים נראים ככה, ושלמרות שהם נראים אחרת, הם שווים לכולם, רק שהצבע שלהם והשיער שונה. המשפט  'תראה איזה מיוחד אתה, אין עוד ילד שנראה כמוך' הפך להיות המנטרה של המשפחה למרות הבכי ולמרות חוסר הרצון לחזור לגן, מצד שני היא הלכה לדבר עם הגננת והציעה לבוא ולדבר עם הילדים על אתיופיה ולהסביר להם למה עילי נראה שונה.
שני התייצבה בגן עם כל מיני חפצים, כלים ותלבושות מסורתיות מאתיופיה, כדי להעניק לילדים איזושהי חוויה. היא הכינה בגן מאכלים מסורתים: אינג'ירה ודאבו, שזה לחם אתיופי. הם טעמו מהכל והייתה להם חוויה כאילו הם נסעו לאתיופיה באותו רגע. בנוסף לימדה אותם על התרבות האתיופית ומנהגיה.היא לימדה את הילדים גם ריקוד אתיופי, שהוא מיוחד ושונה מריקודים אחרים, והם רקדו לצלילי שירים באמהרית עם תלבושות מסורתיות אתיופיות. ומה לגבי התוצאה : "פתאום כולם רצו להיות חברים שלו. ראיתי שזה עבד כל כך טוב ואמרתי לעצמי: 'למה לא לעזור גם לילדים אחרים? הרי ילדים למדים טוב יותר באמצעות חוויות.' החלטתי להרחיב את הפעילות לעוד גנים וגם לבתי ספר ולכתוב ספר ילדים" היופי שבשוני".
במשך שנתיים עמלה שני על ספר הילדים שרואה אור בימים אלו לכבוד שבוע הספר,

מתוך רצון לעזור לילדים שמרגישים שונים בכל אופן שהוא וסובלים מילדים סביבם שלא מקבלים אותם כפי שהם. הרצון לעזור לאימהות אחרות ולילדים הביא ליצירת ספר שחובה בכל בית. הספר מספר על ילד אתיופי, המצויר כבנה הבכור עילי, שמדבר על השוני שבו מבחינת שיער, צבע העור, תרבות. הילד מסביר לכל מי ששואל בחרוזים למה להיות שונה זה מיוחד יותר ולמה כולנו שונים זה מזה ובכל זאת שווים. מטרת הספר היא לתת לילדים שמרגישים קצת שונה כוח להתמודד עם הסביבה ולהורים כלי נוסף לעזרה בהתמודדות עם המצב.
אודות שני עצמה: מששה (37), שבאמצע שנות ה־90 התפרסמה כדוגמנית ושחקנית, למדה בבית הספר למשחק "ניסן נתיב", בוגרת קורס הנחיית קבוצות של מכללת "גישות".

קרדיט צילום:דודי דיין
 ב- 2006 זכתה בתחרות "מיס עלייה" מתוך 12 מתמודדות שכל אחת עלתה ממדינה אחרת. שני נולדה בגונדר בשם ירוסאלם. אביה אסיר ציון בגלל פעילותו המחתרתית למען עליית יהודים מאתיופיה ועונה בכלא,. שנה לאחר שנולדה, הוריה נפרדו וכל אחד מהם נישא מחדש. ירוסאלם הקטנה נעה בין שני בתים, וכשהייתה בת שמונה אביה, ששוחרר מהכלא, החליט לברוח מאתיופיה ולעלות לארץ. זה קרה ב־1989, שנתיים לפני מבצע שלמה, וירוסאלם הקטנה בחרה לעלות עם אביה ולהשאיר את אמה ואחיה מאחור.
המשפחה הגיעה למרכז קליטה בטבריה, וכשאביה ואשתו התקשו להתמודד עם המציאות החדשה, נשלחה שני  לפנימייה בכפר־חסידים, שבה היא סיימה את לימודייה התיכוניים  ושם הוסיפה לשמה את השם שני, בעצת רב הפנימייה.
כיום היא מתגוררת בתל אביב עם בעלה ושלושת בניה ממשיכה לדגמן ולשחק , להנחות קבוצות ומובילה פרויקטים חברתיים
זהו ספר נוסף מהספרייה של מדיה 10 - הוצאת ספרים לאנשים פרטיים הרואה את עצמה כמקום להגשמת חלומות ספרותיים של כותבי פרוזה, סיפורת מקורית, שירה, ספרי ילדים ועוד. מחיר הספר 59 שקלים, ניתן לרכוש אותו ישירות מאתר החברה: http://www.media-10.co.il/
ספר הילדים:"היופי שבשוני",   מאת:שני מששה,
איורים:אריאל נעמן
הוצאת מדיה 10
מחיר: 59 ש"ח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה