יום חמישי, 11 במאי 2017

זמן קריאה - הספר " לא מבליג יותר" מאת שמוליק טסלר...

ספרו " לא מבליג יותר" של שמוליק טסלר המבוסס על סיפור חייו, מערבב בין מציאות לדמיון, בחלקו הוא מסמך חברתי חשוב ומרגש, אודות נער בעל לקות למידה , רגיש, מבריק, חכם, שנון ובעל חוש הומור מפותח, העומד מול חברה נוקשה שאינה משכילה להתמודד עם  לקויות אלה ואחרות, ובחלקו הוא סיפור דמיוני, משעשע ומדמיע כאחד, המחבר בין חיי הקיבוץ וחיי העיר, במרכזו מפגש של גיבור הספר  עם נער קשה יום והקשר המיוחד הנרקם ביניהם, במהלך בריחתם המתמדת, הם נקלעים לפרשיות מוזרות וסוערות.


לעיתים בני נוער, וילדים עוברים מסכת של השפלות שגורמת להם למחשבות וסבל רב גם שהם מתבגרים, הספר "לא מבליג יותר" מספר על קושי רב של נער שמחליט לעשות שינוי למרות גילו הצעיר, סיפור על אומץ והתמודדות ועל כך נער מחליט לקחת החלטה ולא לגרום לפחד לשלוט בחייו, בהחלט דוגמה אישית לכל אדם שרוצה לקחת את גורלו בידיו.
הרומן משקף את העיוורון של המערכת באותה תקופה, ואת מסעו האישי של טסלר לגרום לסביבתו לפקוח עיניים.
הנער בן ה-12 שעבר מסכת השפלות והתעללות, הגיע לנקודה בה לא יכול היה להבליג יותר. הוא הוגה תוכנית שנועדה לזעזע את המערכת... ומצליח. המעשה הקיצוני שעשה, ניער את המערכת והביא לשינוי סדרי בראשית.
מי היה מאמין שאותו נער שמחברותיו היו ריקות וציוניו נעו בין "בלתי מספיק" ל"מספיק בקושי", ירקום בחן ובכישרון עלילה המתחילה בתחושת כשלון ומסתיימת בסיפור מתח עם סוף טוב.
לא מבליג יותר הוא רומן אמיץ החושף חולשות של חברה שהייתה סגורה בפני הציבור במשך שנים רבות, והתרחשויות שונות שהוסתרו תחת מסווה של אידיאולוגיה  וחברתיות בעלת ערכים נוקשים.
כך כותבת ד"ר גילי זיוון (מרצה, מנחה סדנאות ובתי מדרש במרכז הרצוג וברחבי הארץ) לשמוליק טסלר:
"הספר שלך היכה אותי בתדהמה והערכה עצומה כאחד. הכאב והפחדים של הילד גיבור הספר שתוארו באופן אמין כל כך,  כן, ואמיתי פתחו לי צוהר לעולמם של חברים שלי שלא הייתי מודעת לו. עשו אותי רגישה יותר כאמא, סבתא  ומי שעובדת עם אנשי חינוך.
זה  בהחלט ספר חובה לכל אנשי חינוך שיקראו אותו ויבינו איזה נזקים אפשר למנוע בגישה ביחס במילה שנאמרת, וגם לרבים שעוברים השפלות וזלזול מטעם כל מערכת וממערכת חינוך בפרט, להבין שהשמעת הקול זוהי חובה והאומץ משתלם, בהחלט רומן שנותן השראה לכל אדם. 
שמוליק טסלר יליד קבוצת יבנה,  1954,התחנך (במקצת) במערכת החינוך בבית הספר של הקיבוץ.
סיים קורס קצינים ושירת כשליש גדודי בסדיר ובמילואים, השתחרר בדרגת רב סרן,עבד בחקלאות, ומילא מספר תפקידים ציבוריים בקיבוץ.
הספר:לא מבליג יותר,  מאת: שמוליק טסלר.
עריכה ציפי שחרור, הוצאת גוונים
431 עמודים, 88 ש"ח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה