יום שבת, 4 במרץ 2017

זמן קריאה - הדוקטור היווני מירושלים מאת אתי שחר....

את ההשראה לספר הדוקטור היווני מירושלים קיבלה אתי שחר מימי ילדותה בירושלים שבם גרה במושבה היוונית בירושלים, אתי מכניסה את הקורא לסיפור על משפחה יוונית מיוחסת שנכתב ע"י אחות בבית החולים שאותו ניהל גיבור הספר ד"ר פוטיוס אפקילידס אבי המשפחה.


הספר מתחיל ממחברת זרוקה במחסן ישן, שחושפת בפני רחלי סיפור עלום בתולדות ירושלים, בתקופת השלטון התורכי בארץ, בהמשך נחשף הקורא לסודת המשפחה, לאהבות חוצות הגבולות, לאכזבות, למגפות הקשות שפקדו את העיר וגם למערכת יחסים בין דתות שונות, הרומן נכתב בהשראת סיפור הסטורי שהתרחש בסוף המאה ה-19.
ירושלים תמיד קסומה בעיניי והספר מראה לנו צדדים נוספים של ירושלים, הקריאה בו קולחת ונוצרת סקרנות רבה להמשיך לקרוא ולגלות עוד אירועים, בהחלט מסע נחמד ומסקרן שפותח צוהר נוסף לירושלים של סוף המאה ה-19, וגם לאהבות שמקשרות בין שני עמים כי האהבה חוצה גבולות ובלתי אפשרי להתכחש אליה גם שהסביבה מתנגדת.
אתי שחר שבילתה את ילדותה במושבה היוונית בירושלים הסתקרנה מאוד בתור ילדה מאחד הבתים שהיה אפוף מסתורין, ואחד מהדרים בו גבר בן שישים בעל הופעה חריגה בנוף הירושלמי עורר מאוד את סקרנותה, לימים שהחלה לכתוב ולפרסם ספרים, החלה לחקור ביסודיות על הקהילה היוונית הנוצרית בירושלים, שבעליו של הבית המסקרן והמסתורי נמנה עם הקהילה הזו.
לאחר תחקיר מקיף של 4 שנים, נוצר הרומן ההסטורי "הדוקטור היווני מירושלים", על סיפורו של ד"ר פוטיוס אפקלידס שהגיע לארץ על פי דרישת הממשל העותומאני, כדי לנהל את בית החולים העירוני, וסיפורה של משפחתו המיוחסת - בנו אלכסנדר ושתי בנותיו - שהתגוררה בממילא.
ד"ר אפקלידס הלך לעולמו ב-1915 באחת המגיפות שניסה למגר, ילדיו זכו בשטח אדמה במושבה היוונית ובנו בה את ביתם, זאת הייתה תקופה של עושר ורווחה כלכלית,הם נהנו מדמי השכירות של הבית בממילא ומירושה נאה, לאחר מלחמת העצמאות, הבית בממילא הפך לשטח הפקר,  ומקור הפרנסה העיקרי שלהם נשמט מידיהם, הם החלו לחיות בצמצום ונאלצו לעבוד למחייתם - הבנות בתפירה ואלכסנדר בהוראת אנגלית וצרפתית בבית ספר ברליץ. אחרי מלחמת ששת הימים העירייה קנתה את הבית בממילא והמשפחה חזרה לחיי רווחה.
אתי שחר לקחה את הסיפור ההיסטורי ורקחה ממנו עלילה בדיונית,את הפערים במידע על קורות המשפחה, מילאה בעזרת יומן שכתבה כביכול אחות שעבדה עם הרופא, ויצקה לתוכו שלושה סיפורים על אהבה עזה, חוצת עמים ודתות, אהבה שנדונה לכישלון, אהבתה של שרה האחות היהודייה לרופא הנוצרי, אהבתו של הרופא לאשה מוסלמית ואהבתו של בנו, אלכסנדר, לנערה יהודייה ממוצא הונגרי.
הבית ברחוב רחל אמנו 3 שבמושבה היוונית עומד על תילו עד היום, הוא נפתח פעם בשנה לקהל הרחב במסגרת  הפרוייקט "בתים פתוחים".
על הסופרת:
אתי שחר נושקת ל-60, נולדה והתגוררה רוב חייה בירושלים. את ילדותה משנות ה-50 בילתה במושבה היוונית בה התגוררה עם משפחתה.
למדה בתיכון של האקדמיה למוסיקה, בעלת תואר ראשון במדעי החברה מאוניברסיטת בן-גוריון. בגיל 49 פרשה משירות רב-שנים במשטרה במחלקת תלונות הציבור. מזה 15 שנים עוסקת בגישור, ומעל עשר שנים מתנדבת בער"ן (גם על הקו הטלפוני וגם בהדרכה והכשרת מתנדבים).
יום לאחר פרישתה מהמשטרה החלה לכתוב, אתי שחר פרסמה 4 ספרי ילדים ושני רומנים למבוגרים, מלבד הרומן הנוכחי.
על ההוצאה:
הוצאת הספרים הירושלמית ש. ז"ק נוסדה בשנת 1953 על ידי משפחת זק, העומדת בראשה גם בימים אלה. ההוצאה פועלת במגוון תחומים וביניהם מילונאות, ספרי שימוש וקריאה, ספרי לימוד שפות, ספרי עיון, ספרי ילדים, ספרי יהדות ועוד. בין ספריה ישנם רבי מכר כמו "כיצד תרכוש ידידים והשפעה" של דייל קרנגי, גילגי - ילדים ונוער, איש צדיק היה - אוטוביוגרפיה, שיחוני שפה ועוד.
הספר: הדוקטור היווני מירושלים, מאת: אתי שחר.
הוצאת ש.זק ירושלים
303 עמודים, 79 ש"ח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה