יום שני, 1 בפברואר 2016

חוות תקוע" משיקה כרוב ניצנים טרי בפריסה ארצית

קיבלתי להתנסות מארז של כרוב ניצנים של חוות תקוע,הייחודיות של כרוב הניצנים שהינו מזן מיוחד שאינו מריר,ומתאים מאוד להכנת מגוון מנות משובחות,ועשיר בערכים בריאותיים,למארז מצורפת חוברת מתכונים נפלאה.

כרוב הניצנים ירק ממשפחת המצליבים מזכיר בצורתו כרוב עגול, אך מוקטן,כשמגישים אותו כמנה הכרוב מעשיר את המנה בערכים התזונתיים שלו ובנראות שלו,והטעם ממש מפתיע לטובה,כרוב הניצנים גדל בדרום הארץ בטמפרטורה נמוכה,ועונת הגידול בחורף,כך שניתן להשיג אותו טרי עד אפריל מאי.

חוקרי אוכל מניחים כי עיר הולדתו של הירק, כפי שהוא מוכר לנו היום, במאה ה- 16 בבריסל בבלגיה, ומכאן שמו הלועזיBrussels sprout  . במאה ה- 18 הצרפתים הביאו אותו לצפון אמריקה, וכיום הוא נפוץ  ברחבי אירופה, במדינות הים התיכון ובצפון אמריקה. יש לציין כי כרוב הניצנים תפס תמיד מקום של כבוד בארוחות אלגנטיות המוגשות בארמונות, מלונות ומסעדות יוקרה.
החלטתי להכין מנת ירקות מחוברת  המתכונים,כתוספת לארוחת הערב וממש בקלי קלות יצאה לי מנה מדהימה בטעמה,ואני בהחלט אאמץ את כרוב הניצנים של חוות תקוע כירק נוסף להכנת מנות לארוחות הביתיות,חייבים לגוון.
המתכון - כרוב ניצנים טרי בחמאת שום,פרמזן וצנוברים:

רכיבים ל-2-4 מנות:
350 גרם כרוב ניצנים טרי, מארז.
30 גרם חמאה.
2 כפות שמן זית עדין.
חופן צנוברים קלויים.
3 שיני שום כתושות.
גבינת פרמזן מגוררת.
מלח,פלפל.
אופן ההכנה:
חולטים את כרוב הניצנים במים רותחים עם מלח כ-5 דקות,עד שצבע הכרובונים הופך לירוק עז והם מתרככים קלות,מסננים היטב,במחבת עם שמן זית ממיסים חמאה,מוסיפים שיני שום כתושות ומטגנים קלות עד ריכוך קל של השום,להזהר שהשום לא ישרף.

מוסיפים את כרוב הניצנים ומקפיצים 3-4 דקות עד שהחמאה עוטפת את כל הכרובונים והם נצרבים קלות,מתבלים במלח ופלפל לפי הטעם,זורים את הצנוברים,מקפיצים דקה נוספת,מגררים פרמזן מעל ומגישים חם,ממש ממש טעים.
הנטורופתית טל בן דוד, יועצת ל"חוות תקוע", מציינת כי כרוב הניצנים נחשב לירק מזין במיוחד, העשיר בחלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרליים ונוגדי חמצון. הוא מכיל וויטמינים A, C, E, K, קבוצת ויטמיני B ומינרליים חיוניים, בהם - נחושת, אשלגן, ברזל, מנגן, זרחן ונתרן. מחקרים רבים שנערכו על החומרים המצויים בו מראים כי הוא יעיל למגוון רחב של בעיות בריאותיות. בכרוב ניצנים מצויים חומרים מיוחדים שהוכחו מחקרית כאנטי סרטניים, אנטי דלקתיים ואנטי ויראליים. חומר ה-סינגרין, לדוגמא, שנמצא בו מסייע למניעת סרטן המעי הגס. הוא גם עשיר מאוד בנוגדי חמצון המסייעים למניעת מחלות. כמו כן, כרוב הניצנים אידיאלי לסוכרתיים ולבעלי עודף משקל - הוא בעל ערך גליקמי נמוך, דל בקלוריות (45 קלוריות ל- 100 גרם), ומכיל כמות גבוהה של חלבון וסיבים תזונתיים.
כרוב הניצנים משתלב נהדר במגוון מנות  - תבשילי עוף ובשר, מוקפצים, סלטים, פסטות, מאפים ועוד. טעמו העדין והמתקתק ומרקמו הפריך מוסיפים טעם ועושר למנות, ערך תזונתי רב ומראה מלבב. מומלץ לחלוט את כרוב הניצנים במים רותחים למספר דקות ולאחר מכן להקפיץ קלות, לצלות או לאפות.
את כרוב הניצנים מומלץ לאחסן  בקירור באריזה סגורה.
כשרות - רבנות גוש עציון.
מחיר לצרכן: כ-15 ש"ח (למארז של 350 גרם).
להשיג ברשתות השיווק: טבע קסטל, סטופ מרקט, ויקטורי, פוליצר, רמי לוי, בחנויות נבחרות ובשווקים הפתוחים.
למידע ומתכונים:
http://www.tekoafarms.co.il
להלן הצעות למתכונים מחוברת המתכונים המצורפת לאריזה, באדיבות ענת לבל:
שוקיים, כרוב ניצנים טרי ובטטה ברוטב סויה-דבש

מרכיבים:
6 שוקי עוף או 3 כרעיים חצויות
1 בטטה, קלופה וחתוכה לקוביות בינוניות
350 גרם כרוב ניצנים טרי (מארז)
1/2 שבבי צ׳ילי מיובש (לא חובה)
למשרה:
¼ כוס דבש
¼ כוס רוטב סויה
¼ כוס שמן קנולה
3 שיני שום, כתושות
1 כף ג׳ינג׳ר, מגורר 

אופן ההכנה:
  • בקערה גדולה מערבבים  את כל חומרי המשרה, מוסיפים את העוף, מערבבים היטב, מכסים בניילון נצמד ומניחים למשך הלילה במקרר (או למשך 3 שעות לפחות)
  • מחממים תנור ל- 180 מעלות.
  • מוסיפים את קוביות הבטטה וכרוב הניצנים לקערת העוף והמשרה ומערבבים עד שכל הירקות מצופים היטב.
  • מסדרים את העוף והירקות בתבנית, יוצקים את שאריות הרוטב, מכסים ברדיד אלומיניום וצולים במשך 1/2 שעה.
  • הופכים את השוקיים, מכסים וממשיכים לצלות כ- 1/2 שעה נוספת (מידי פעם מרטיבים את העוף והירקות ברוטב המצטבר בתחתית התבנית).
  • מסירים את רדיד האלומיניום ואופים 10 דקות נוספות. מעבירים את התנור למצב גריל עליון וצולים כ- 5 דקות נוספות עד להזהבה.
  • מוציאים מהתנור, זורים צ'ילי ומגישים.


תפוחי אדמה, שאלוט וכרוב ניצנים טרי אפויים בתנור

מרכיבים:
700 ג׳ תפוחי אדמה קטנים עם הקליפה שטופים היטב 
350 ג׳ כרוב ניצנים טרי (מארז), חצויים  
8 בצלצלי שאלוט, קלופים וחצויים
3 כפות שמן זית
1 כף חרדל דיז׳ון גרגירים
כפית פפריקה מתוקה
מלח, פלפל

אופן ההכנה:
מחממים תנור ל- 200 מעלות.
  • מבשלים את תפוחי האדמה עם הקליפה במים רותחים 3 דקות, מסננים, מצננים ופורסים לחצאים.
  • מערבבים היטב בקערית שמן זית, חרדל, מלח, פלפל ופפריקה. 
  • חצי מכמות הרוטב מערבבים עם תפוחי האדמה והשאלוט ואת החצי השני מערבבים עם כרוב הניצנים בקערה נפרדת.
  • מניחים את תפוחי האדמה והשאלוט בתבנית ואופים כחצי שעה. לאחר חצי שעה מוציאים, הופכים, מוסיפים את כרוב הניצנים כשהחלק החתוך כלפי מטה וממשיכים לאפות 15-20 דקות עד שתפוחי האדמה רכים ושזופים וכרוב הניצנים מתרכך ומופיעים סימני חריכה בחלקו החתוך.
  • מגישים חם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה