יום שבת, 27 בפברואר 2016

זמן קריאה - הספר "יום שני בחמש" מאת כינרת מעיין.....

כשאדם פונה בשלב מסויים בחייו  לקבלת טיפול מפסיכולוג,מטפל אלטרנטיבי בגלל משבר שעבר בחייו,על המטפל לדאוג לא לנצל את האדם שנמצא בשיא חולשתו ובמקום רגיש בחייו.
הספר המקסים "יום שני בחמש" מאת הסופרת כינרת מעיין מביא לקורא סיטואציה של טיפול שמגיע למקומות של תלות במטפל,הספר בהחלט מעורר מחשבה לגבי נורות אזהרה וקוראת לנו לבדוק מיהו האדם שאנו פונים אליו לטפל בנו,חשוב שנרגיש בנוח עם המטפל ולא נרגיש יותר אבודים כמו שקורא לגיבורת הסיפור רות.
הספר מעלה נקודות חשובות ביחסי מטפל מטופל, מאוד חשובה הדוגמה האישית של המטפל שמקרה של הסיפור הינו דמות בעייתית שרחוקה מלהיות דמות מטפלת,הקריאה בספר קולחת ומעוררת סקרנות רבה לגבי הדמויות.


רות, גיבורת העלילה, היא אחות במחלקת פגים בבית חולים במרכז הארץ, אישה באמצע שנות הארבעים לחייה, אלמנת צה"ל ואם לשני בנים. לאחר חמש שנים של התמודדות עם האובדן והגעגועים היא מבקשת לעצמה עזרה מקצועית לראשונה בחייה. היא פונה לאינטרנט ומגיעה לדוד גור שפירסם את שמו כמטפל רוחני שמתמחה בטיפול בדמיון מודרך ותירגול מדיטטיבי. בעזרת שיטתו הוא מסייע לגאולת הנפש והרוח. מכאן ואילך הולכת ונרקמת מערכת יחסים מורכבת, פתלתלה ומסובכת בין השניים. שלב אחר שלב מתגלים ונחשפים סודותיו וחולשותיו של המפגש והתהליך הנפשי שמתרחש בביתה של רות.
רות קובעת את הפגישות ביום שני בחמש ולאורכן היא נסחפת אחר יכולת ההקשבה וההכלה של דוד וחשה שהיא בדרך הנכונה להחזרת חייה למסלול תקין. בשלב מסויים מתחילה רות לפתח פנטזיות על קשר מיני ורגשי עם דוד מעבר לחוויית המטפל- מטופל, אבל בדיוק בשלב הזה מחליט דוד להפסיק את הטיפול בפתאומיות ורות נותרת מבולבלת וכאובה. דוד "המטפל" הוא דמות עלובה, כבן 30, נשוי נישואי תועלת למרגו השמנה, שרודה בו ללא רחם. הוא לומד להיות מטפל אצל ברוך טליק, מורה רוחני ומנוסה, מומחה לפילוסופיה אזוטרית שמכיר את צפונות הנפש האנושית.
הקריאה בספר הובילה אותי להרבה מחשבות שכמה קל להסחף כשאדם נמצא בקושי בחייו ולחפש חום והקשבה,וכדאי ורצוי בכל עת לנסות למצוא את הכח הפנימי שטמון בכל אדם ועם הכח הזה לנסות להתמודד גם עם קשיים,תלות יכולה להוביל לאובדן הבטחון האישי ולאיבוד העצמי.
הציטוט מספרו של ארווין יאלום, הפסיכולוג והפסיכיאטר, "מתנת התרפיה" שעל גב הספר הוא לב ליבו של הסיפור - הקשר שבין מטפל למטופל והתלות המוחלטת שעלולה להיווצר אצל המטופל: "מטופל מעצם מקומו הוא בעמדה אינפנטילית - ללא מודעות נכנס למקום ילדי ומשליך מעליו היגיון וביקורתיות - זוהי אחת המלכודות המסוכנות, אבל הנפוצות של טיפול פסיכולוגי. רוצים קסם, מסתורין וסמכות ודוחים כל אפשרות להציץ אל מתחת למעטה התדמית שמציע המטפל. נוח להם הרבה יותר לחשוב שדמות נבונה ויודעת כל עומדת לרשותם ומבקשת ויכולה לעזור להם. הרבה מאד מטופלים משתמשים במטאפורה של הקוסם מארץ עוץ כשהם מתארים את העדפותיהם לדבוק באמונה שהמטפל הוא כל יכול שיוביל אותם את הדרך הביתה... דרך ברורה ובטוחה שתרחיק אותם מהכאב. בשום פנים הם אינם רוצים להציץ אל מעבר למסך ולמצוא שם קוסם - כביכול אבוד ומבולבל".
כינרת מעיין (51), תושבת כפר סבא, בעלת תואר שני בפילוסופיה יהודית וקבלה ותואר ראשון בספרות ומחשבת ישראל באוניברסיטת חיפה,  מנחת קבוצות מוסמכת, מתמחה בטיפולי גוף ונפש. למדה ולימדה הילינג ותרפיה בודהיסטית, ניהלה עד לאחרונה קליניקה לטיפולים וסדנאות בהן שילבה ידע נרחב, שכולל רפואה אנרגטית, קבלה יהודית ופילוסופיה של המזרח. שימשה כמורה לתלמוד בתיכונים בחיפה. "במשך 10 שנים לימדתי בהנאה רבה ובסיפוק אדיר מאות תלמידים את מקצועות היהדות. מאז שנת 2004 אני מטפלת ומנחה קבוצות. לאורך השנים יצרתי סדנאות מרתקות שהמכנה המשותף שלהן הוא מודעות עצמית והתפתחות רוחנית".
"יום שני בחמש" הוא ספרה השלישי של כינרת מעיין. ספרה הראשון, "המסע אל הנפש" (אוריון, 2013), שתורגם לאנגלית, עוסק בדרך אל נבכי נפש האדם, צולל אל תהומות ונוסק אל פסגות של מטופלים. הספר מאיר את עיני הקורא בתובנות, הבנות ודרכים להיות מאושרים, מאוזנים ובעיקר, להבין את נפתולי החיים וללמוד כיצד אפשר לפרום את הקשרים המעיקים ולחוות אושר ובריאות נפשית. בספרה השני "עצי תה לא יפרחו כאן" (גלים, 2014) נפרשת יריעה רחבה, אכזרית ומטלטלת של חיים בלתי-אפשריים כמעט בחברה שיתופית, שתובעת בשיטתיות קונפורמיות מוחלטת. הספר מתחקה אחר קוטביות קיצונית ופיצול מובנה בין הבנים של מקימי המשק - "מלח הארץ" ובין אוכלוסיית המהגרים, ניצולי השואה וילדיהם. במקום שבו דמיון, אינדיבידואליות, יצירתיות, עדינות וסקרנות טבעית הם שמות גנאי, נוצרה ועוצבה דמותו של הגיבור שלא ויתר על איכויות אלה, נאחז בהן כבעוגן פנימי ובזכותן יצר את מציאות חייו. במקום לפתח ולשמר את האינטגרציה הרוחנית והשיתופית, הפכו אנשים מרכזיים בחברה השיתופית את כוחם ואת עליונותם לאכזריות הרסנית עד הפקרה והזנחה רגשית וקיומית כמעט של מעוטי היכולת ביניהם.
כינרת מעיין מספרת על ההשראה לכתיבת הספר: "הספר מקורו בחוויה אישית חזקה ומטלטלת שעברה עליי בצעירותי ואשר הייתי שבוייה בה כמעט ארבע שנים. יש בו גם עדויות וסיפורים שהכרתי כמטפלת של אנשים שנושאים עימם זיכרונות מייסרים ופוצעים ממפגשי טיפול".
הספר יום שני בחמש מאת כינרת מעיין.
הוצאת הספרים "גלים", 189 עמודים, מחיר לצרכן 72 ש"ח.
להשיג בכל חנויות הספרים או או כספר אלקטרוני ובקנייה ישירה מהסופרת kinneretm@walla.co.il.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה