יום חמישי, 14 בנובמבר 2019

זמן קריאה - פיצות, איקאה ודילמת האיש השמן מאת יוסי יסעור...

הספר פיצות, איקאה ודילמת האיש השמן, מטר הוצאה לאור, מאת פרופ' יוסי יסעור, מרצה לתורת ההחלטות ולמנהל עסקים במרכז האקדמי רופין, הוא ספר שעוסק באופן שבו עלינו לקבל החלטות בכל תחום, על ידי שימוש בהחלטות אקטיביות ופסיביות, ולאופן שבו נוכל לשפר את קבלת ההחלטות שלנו בתחום האישי, בתחום העסקי ובתחום הציבורי, זהו ספר מאוד מעניין שיכול לתת בהחלט פרספקטיבה מעניינת מאוד לקבלת ההחלטות שלנו, שנובעות גם מדרך החשיבה האישית שלנו וגם ממה שמועבר אלינו, אין ספק שאחרי שקוראים את הספר המעניין הזה בהחלט מתחילים להבין למה אנחנו פועלים בדרך כזו או אחרת, וזהו ספר חובה לכל אחד, כי בעזרת התובנות והלמידה ניתן לקבל החלטות מועילות ואפקטיביות בכל תחומי החיים ובהחלט להקל רבות על התסכולים והאכזבות שלנו, ובכך לחיות חיים הרבה יותר מאושרים.

כשאנחנו נוהגים, אם מישהו מבקש להשתלב בנתיב שלפנינו אנחנו מאפשרים לו., לעומת זאת, אם מישהו מנסה להידחף לנתיב בלי לאותת, אנחנו ניצמד למכונית שלפנינו ולא נאפשר לרכב להשתלב, למה אנחנו  נחמדים במקרה הראשון לעומת המקרה השני?
מה תעדיפו לקנות: פיצה רגילה עם גבינה בלבד במחיר של 20 ₪ + לבחור מתוך רשימה של כ- 12 תוספות כמה תוספות שרוצים, כאשר כל תוספת מייקרת את הפיצה ב- 1 ₪, או שתעדיפו לקנות 'סופר פיצה' הכוללת את כל ה- 12 התוספות במחיר של 32 ₪ וניתן לבטל תוספות - כל תוספת שמבטלים מוזילה את הפיצה ב- 1 ₪..
אתם עומדים על גשר מעל מסילת ברזל ורואים רכבת מגיעה במהירות ועומדת לדרוס חמישה אנשים העובדים על המסילה. לידכם על הגשר עומד אדם שמן מאוד. אתם יכולים לדחוף את האיש השמן אל הפסים, וכך הרכבת תדרוס אותו ותיעצר, ואתם תצילו את חמשת העובדים על הפסים. האם תדחפו את האיש השמן אל מותו ?
הספר כתוב באופן משעשע ונהיר, תוך הסתמכות על מחקרים רבים ועל תיאוריות בתחום הכלכלה ההתנהגותית.. לאורך הספר פרופ' יסעור מצביע על כשלים באופן קבלת ההחלטות ובדרך החשיבה שלנו, ומציע דרכים מקוריות ויצירתיות לשיפורן באמצעות שימוש מודע בהחלטות אקטיביות ופסיביות, בחינה ושינוי של ברירת המחדל שלנו ועוד.
פרופ' יוסי יסעור, מרצה לתורת ההחלטות ולמנהל עסקים במרכז האקדמי רופין: "יש הבדל משמעותי בין החלטות אקטיביות לפסיביות. כשמדובר בהחלטות פסיביות אנחנו משמרים את המצב הקיים, את הסטטוס קוו, והתנהגות זו צורכת מאתנו פחות אנרגיה נפשית מאשר הפרת הסטטוס קוו. בספר אני מציג כיצד לחשוב על דרכים שבהן נוכל לגרום לחברינו, לתלמידינו, לבני משפחתנו ולעצמנו להתנהג נכון וטוב יותר בטווח הארוך, אם נחליט בצורה רציונלית יותר ואם נחשוב על חילופים בין התנהגות אקטיבית לפסיבית".
פרופ' יוסי יסעור הוא בעל תואר דוקטור במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת הרווארד ומרצה לתורת ההחלטות ולמנהל עסקים במרכז האקדמי רופין. הוא מעביר סדנאות בתחום קבלת ההחלטות לרופאים, לשופטים, למפקדים ולמנהלים בארץ ובעולם, וכמו כן השתתף בתוכנית ההחלטה בערוץ 10. ספרו הקודם, גם לכם לא היו מים חמים? היה לרב מכר, הספר "פיצות, איקאה ודילמת האיש השמן", הוא ספרו השישי בתחום קבלת ההחלטות.
קטע מתוך הפרק דילמת האיש השמן, מתוך הספר פיצות, איקאה ודילמת האיש השמן, עמודים 79-80
לפניכם אחת הבעיות המוסריות המפורסמות ביותר בתחום תורת ההחלטות. שני חלקי הבעיה נקראים בעיית הקרון שיצא
משליטה ובעיית האיש השמן. תחילה מציגים בפני אנשים את הבעיה הבאה:
אתם עומדים ליד פסי רכבת ורואים רכבת מגיעה במהירות ועומדת לדרוס חמישה אנשים העובדים על המסילה. אתם
יכולים למשוך בידית שתסיט את הרכבת למסילה אחרת, שם יידרס רק עובד אחד. האם תמשכו בידית?
רוב האנשים אומרים שכן. בחלק השני של הבעיה מציגים בפני אנשים את הבעיה הבאה:
אתם עומדים על גשר מעל מסילת ברזל ורואים רכבת מגיעה במהירות ועומדת לדרוס חמישה אנשים העובדים על המסילה. לידכם על הגשר עומד אדם שמן מאוד, אתם יכולים לדחוף את האיש השמן, אל הפסים וכך הרכבת תדרוס אותו ותיעצר, וכך תצילו את חמשת העובדים על הפסים. האם תדחפו את האיש השמן אל מותו?
רוב האנשים אומרים שלא. יש לציין שיותר גברים מאשר נשים "דחפו" את האיש השמן אל המסילה. ממצא מטריד נוסף הוא שאנשים שצפו בקטע קומי בטלוויזיה לפני שהוצגה להם הדילמה, דחפו את האיש השמן יותר מאלה שלא ראו את הקטע. ממצא נוסף הוא שאנשים היו מוכנים לדחוף גברים אל מותם יותר מאשר נשים. מבחינת התוצאה הסופית, אין הבדל בין שתי השאלות. בשני המקרים התוצאה היא 5:1. ההבדל בין שתי הבעיות הוא מידת האקטיביות של הפעולה. במקרה הראשון, האדם המושך בידית מרוחק יותר מהאירוע, והחישוב הרציונלי מתאים יותר. במקרה השני ההחלטה והביצוע הרבה יותר אקטיביים.                                                                                                 
הדילמה נבחנה גם בגרסה מותאמת לרופאים: בבית החולים שבו אתם עובדים יש לכם חמישה חולים הזקוקים לתרומת איברים: לב, שתי כליות, ריאות וכבד. לרוע המזל, לא נמצאים תורמים, וחמשת החולים עומדים למות. יום אחד מגיע לבית החולים תייר שנפצע באורח קל בתאונת דרכים. בדיקה מהירה מראה כי הוא מתאים לתרומה לכל חמשת החולים. הרופאים נשאלו: האם תהרגו את התייר ותצילו את חמשת החולים שלכם? כל הרופאים ענו, כמובן, בשלילה. שוב, מבחינה חשבונאית התוצאה היא 5:1, והוא בכלל תייר.. לעומת זאת, אילו היינו שואלים רופאה: תייר נהרג בתאונת דרכים, ובזכות איבריו תוכלי להציל את חמשת החולים שלך, האם את שמחה? אני מניח שהרופאה היתה שמחה. ואולם הפיכת הבעיה מאקטיבית לפסיבית לא תעזור במקרים שבהם נוצרת בעיה מוסרית שמקבל ההחלטות אינו יכול להשלים איתה.                                                                                     
ניתן לרכוש את הספר: פיצות, איקאה ודילמת האיש השמן
ישירות בהוצאת הספרים מטר   Matarbooks.co.il
ברשתות הספרים סטימצקי, צומת ספרים ובחנויות המובחרות
166 עמ' / מחיר לצרכן 98 ₪

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה