יום חמישי, 10 בינואר 2019

חדש בקולנוע הסרט "פרה אדומה" סרטה של ציביה ברקאי יעקב

הוזמנתי להקרנת בכורה של הסרט הישראלי "פרה אדומה", סרט שעורר בי הרבה מחשבות גם לאחר שצפיתי בו, וזהו סרט עם המון תובנות וגם הרבה עצב על תפיסת עולם, על אמונות שטבועות כל כך חזק שממש גורמות להרבה סבל ולחוסר גמישות, שנמצאים בהרבה בתים בישראל, וחבל כי חייבים לאפשר לכל אדם לחיות לפי רצונו ולפי תחושותיו הפנימיות ולא לפי מה שמצפים ממנו, הסרט באמת משובח ובצדק מגיעות לו התשבוחות והפרסים שהוא קצר.


זוכה הפרסים בתחרות הקולנוע הישראלי העלילתי
פסטיבל הקולנוע ירושלים 2018
פרס חג'ג' לסרט העלילתי הטוב ביותר
פרס ע"ש ענת פרחי לסרט הביכורים
פרס חג'ג' לשחקנית הטובה ביותר – אביגיל קובארי

בסרט פרה אדומה מסופר על בני (בנימינה), בת יחידה, שחיה לבד עם אביה יהושוע בהתנחלות בסילוואן שבמזרח ירושלים. 


כשבאה לעולם עגלה אדומה כשרה, אביה רואה בזה אות וסימן לתחילת בניין בית המקדש השלישי, על בני מוטל התפקיד לדאוג לפרה, עליה מושלכת משמעות הרת גורל. 

כאשר בני מתאהבת ביעל, בת שירות לאומי, הקשר הקרוב שלה עם אביה מתחיל להיסדק. 
ככל שהמתיחות הולכת ומתלהטת, בני מנסה בנואשות ליצור לה וליעל עתיד משל עצמן.

"יפה ובלתי צפוי, גל תורן נפלא״ יאיר רוה, סינמסקופ
"אביגיל קובארי טורפת את המסך. מורן רוזנבלט נפלאה" רון פוגל, אתר סרט
"סרט ביכורים רגיש, מבוים בבטחון רב" Screendaily
"סרט יפהפה ואינטימי" בנימין טוביאס, ידיעות אחרונות
"סרט חושני, סיפור אהבה רגיש ויפהפה" איתן וייץ, קולנוע בראש צלול
הסרט השתתף בפסטיבל ברלין במסגרת Generation 14plus
4 מועמדויות לפרסי אופיר: השחקן הראשי הטוב ביותר גל תורן, שחקנית המשנה הטובה ביותר מורן רוזנבלט, מוזיקה מקורית קרני פוסטל, צילום בועז יהונתן יעקב
יוצרים:
בימוי ותסריט:     ציביה ברקאי יעקב
צילום:               בועז יהונתן יעקב
עריכה:               חיים טבקמן
ליהוק:               הדס סדן
עיצוב אמנותי:     אהוד גוטרמן,      עיצוב תלבושות: ליטל לילו גולדפיין
מוזיקה מקורית: קרני פוסטל,       עיצוב פסקול:      מיכאל גורביץ'
מפיק ראשי:        איתי תמיר          מפיקים שותפים: רונן בן טל, עמי ליבנה
שחקנים:
בני (בנימינה):     אביגיל קובארי
יהושוע (האבא): גל תורן
יעל:                   מורן רוזנבלט
תמר:                 דנה סורין
רעיה:                מעין רחימה
אביתר:              אבי מצליח
מחנכת: מאיה גסנר

לצפייה בטריילר הרשמי
https://youtu.be/iTW2erF7k5A

91 דקות, הסרט דובר עברית, כתוביות לעברית ולאנגלית
בבתי הקולנוע בכל רחבי הארץ החל מתאריך 10 בינואר 2018
הפצה בישראל על ידי סרטי נחשון
קרדיט צילום: בועז יהונתן יעקב

פרה אדומה הינו סרט התבגרות המתרחש בהתנחלות סילוואן שבמזרח ירושלים ומלווה את מסעה של בני (בנימינה), 17, יתומה מאם מינקות ובת יחידה ליהושע - משיחיסט ימיני קיצוני, ברגעים הקריטיים בהם היא עתידה לעצב את תודעתה - הדתית, המינית והפוליטית. 
בפתיחת הסרט, סמוך לפטירת סבתהּ האהובה של בני, נולדת עגלה אדומה כשרה. מציאת העגלה מהווה עבור יהושע אות וסימן לתחילת בניין בית המקדש השלישי, שכן רק לאחר מציאתה של פרה אדומה אפשר להגיע לטהרה המתירה את עבודת הכהנים והקרבת הקורבנות בבית המקדש. הפרה היא סמל דתי בעל משמעות פוליטית עצומה. בני עדה להתרגשותו של אביה בעקבות מציאת הפרה, היא נדרשת לטפל בעגלה, ומוצאת עצמה בתפקיד המשונה של דאגה ליצור מתוק וגשמי, עליו מושלכת משמעות הרת גורל. עבור יהושוע הטיפול בעגלה הוא תפקיד המכיל בחובו אחריות רבה והוא סומך רק על בתו לביצוע המשימה. האנלוגיה בין יעודה של הפרה האדומה בטהרה לבין ההבנה של בני ביחס לתפקידה, וגם התפכחותה של בני ממנו, נמצאת בלב הסרט. הקשר בין בני ויהושע קרוב במיוחד ועומד במבחנים רבים לאורך הסרט

אך כשבני מתאהבת ביעל, 19, בת שירות לאומי שהגיעה לאחרונה למלא תפקיד תחת אחריותו של יהושוע, היא מגיעה לנקודת אל-חזור. כשברקע האירועים הולכים ומתלהטים, בני מנסה ברצון נואש ליצור לה וליעל בועה בטוחה משלהן.

"יש סרטים שיושבים ומחכים ועד שלא תעשי אותם הם ימשיכו להסתכל עליך בציפייה כזו, לא יניחו לך, ישבו לך בגרון. פרה אדומה הוא סרט כזה. הוא גדל איתי וצמח בתוכי שנים על גבי שנים. מחבר את המקומות הכי פרטיים וכמוסים שלי עם התבוננות רחבה יותר על המציאות והחברה ממני באתי. הסרט נעשה ממקום מאוד אינטימי ופרטי על הרגשות והחוויות שלי בתוך החברה שגדלתי בה. חשוב היה לי לשמור על כנות ומורכבות בתוך הקצוות שקיימים בסיפור הזה ובחיים של כולנו. אני מרגישה מבורכת שזכיתי ליצור את הסרט הזה עם חבורה כל כך מוכשרת ואמיצה של אנשים שגרמו לסרט הזה לקרות ולהיות מה שהוא".
                                                                                    ציביה ברקאי יעקב
אודות הבמאית
ילידת 1979, גדלה בבית אל ולמדה באולפנה בעופרה. סיימה ב- 2005 בהצטיינות את הלימודים במסלול המלא של  ביה"ס לקולנוע ולטלוויזיה סם שפיגל בירושלים. במסגרת לימודיה זכתה בפרס על שם גלית רוזן 2003 עבור בימוי הסרט "בתו" (7 דק'). סרט הגמר שלה, "ויקה"- (עלילתי; 17 דק', פילם: 35 מ"מ; תסריט ובימוי)- השתתף בפסטיבל ירושלים ובפסטיבלים רבים ברחבי העולם וזכה בפרסים, ביניהם צל"ש בפסטיבל ברלין, בפרס הקהל בפסטיבל FIDEC- בלגיה, פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל זינבי, בילבאו, ספרד ועוד.
השתתפה Berlinale Talent Campus 2006, ובוגרת המחזור הראשון של החממה הבינלאומית לקולנוע בירושלים, שם פיתחה גרסה מוקדמת לתסריט "פרה אדומה" שמאז הבשיל לאחר גלגולים רבים.
על השחקנים אביגיל קובארי גדלה בירושלים להורים דתיים לאומיים שהגיעו מארצות הברית. אמה כפמיניסטית דתייה מתנגדת לכיסוי ראש, ופועלת רבות לקידום מעמד הנשים בקהילה האורתודוקסית ובתוך בית הכנסת. למדה מוסיקה ברימון ופרשה, והשלימה תואר ראשון באמנות פלסטית וחינוך בסמינר הקיבוצים. קובארי שיחקה את זוהר בסדרה "אורי ואלה" בה שיתפה פעולה לראשונה עם גל תורן,. בנוסף לקריירת המשחק היא מובילה את הרכב הרוק "קובארי" שזוכה להצלחה בסצינת האינדי הישראלית. נראיתה לאחרונה בסרט "גאולה". על תפקידה ב"פרה אדומה" זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים.
גל תורן גדל במבשרת ציון ולמד בירושלים. בשנת 1998 ייסד את להקת "מרסדס בנד", ב- 2003 יצא הסינגל הראשון של הלהקה לרדיו, ובעקבות הופעתו של תורן ככוכב רוק בסדרה "תעשה לי ילד" לצד ליאת תמרי עלה כוכבה של הלקה. תורן היה שותף ליצרת הסדרה "רד בנד" כמנהל מוסיקלי ואף התארח בה באחד הפרקים. השתתף בסדרות "אורים ותומים", "המיוחדת", "המדרשה", "נויורק", "האחיות המוצלחות שלי" ו"אורי ואלה" בתפקיד אחיה של דמותה של דינה סנדרסון, בסדרה השתתפה גם אביגיל קובארי. תורן גם שיחק בסרטים "לרדת מהעץ" ו"ירח בבית 12", וגם מופיע בדוקו-ריאליטי המצליח "טיול אחרי הצבא" יחד עם פבלו רוזנברג.
מורן רוזנבלט נולדה וגדלה בתל אביב. שיחקה בסרטים "אודם" עליו היתה מועמדת לפרס אופיר, "שבלולים בגשם", "תפוחים מן המדבר", "חתונה מנייר" עליו זכתה בפרס אופיר לשחקנית הטובה ביותר, הופיעה גם בהצגות רבות ובסדרות טלוויזיה כמו הופעותיה לאחרונה ב"פאודה" ובעונה החדשה של "כפולים". כתבה וביימה את הסרט "מי שטוב לו" יחד עם גפן גנני. לאחרונה נפרדה מהשחקנית ג'וי ריגר איתה חלקה זוגיות בת שלוש שנים.
צלם – בועז יהונתן יעקב נולד בדרום אפריקה וגדל ברמת השרון שם למד במגמת הקולנוע בתיכון אלון במחזור הראשון. אביו הוא מפיק הקולנוע רוני יעקב שהפיק בין השאר את "מחץ הדלתא", "דיזנגוף 99" ו"תעלת בלאומילך". צילם את הסרטים: "חופשת קיץ" של דוד וולך שזכה בפרס הסרט הטוב בטרייבקה, "עג'מי" של ירון שני וסכנדר קובטי שהיה מועמד לאוסקר, "בוקר טוב אדון פידלמן" של יוסי מדמוני שזכה פרס הסרט הטוב בפסטיבל קרלובי,  "מקום בגן עדן" גם הוא של מדמוני, "ד"ר פומרנץ" סרטו האחרון בבימויו של אסי דיין, ו"שרקייה" סרטו של עמי ליבנה עליו זכה בפרס הצילום בפסטיבל ירושלים 2012. יעקב הוא במאי שותף יחד עם יוסי מדמוני בסרט "גאולה" זוכה בפרס החוויה היהודית בפסטיבל הקולנוע ירושלים.
עורך – חיים טבקמן נולד וגדל בבאר שבע, בוגר החוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב.
ערך את שתי העונות הראשונות של התכנית "פרשת השבוע", סרט התעודה "ירושלים, ג'רוסלם, אל קודס" ואת הסרט "חופשת קיץ" שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל טרייבקה 2007. במאי הסרט העלילתי באורך מלא "עיניים פקוחות" שנבחר להקרנה במסגרת הרשמית "מבט מסוים" בפסטיבל קאן 2009.  סרטו העלילתי השני באורך מלא היה '"אווה". ערך גם את הסרט "כאן ועכשיו" יחד עם מאור קשת. מלמד במחלקה לקולנוע במדרשה לאמנות בבית ברל.  

איתי תמיר – המפיק הראשי מייסד חברת לילה סרטים, המפיק הראשי של האופה מברלין שהופץ בישראל על ידי סרטי נחשון וזכה להצלחה רבה, נציג ישראל לאוסקר, זכה בשבעה פרסי אופיר כולל פרס הסרט הטוב ביותר והגיע להכנסות של קרוב למיליון דולר בארצות הברית. בעבר תמיר במשך מספר שנים עבד עם מרק רוזנבאום בחברת טרנספקס. יחד הם הפיקו סרטים כמו התגנבות יחידים של דובר קוסאשווילי עם עוז זהבי ומיכאל אלוני על פי ספרו של יהושע קנז, אור של קרן ידעיה ושרי עזוז זוכה מצלמת הזהב בפסטיבל קאן בכיכובן של רונית אלקבץ ודאנה איבגי, ולקחת לך אישה של רונית אלקבץ, בנא של ניב קליינר ועוד.
בתחילת שנת 2010 הקים תמיר את חברת לילה סרטים בה הוא ממשיך את הקו של קולנוע איכותי ונועז וקידום במאיות ובמאים צעירים. בין הסרטים שהופקו בלילה סרטים:  השוטר, בבימויו של נדב לפיד,  לא בתל אביב, בבימויו של נוני גפן,  שרקייה, בבימויו של עמי לבנה, אליס, בבימויה של דנה גולדברג, עראבני, בבימויו של עדי עדואן, מעל הגבעה, בבימויו של רפאל נאדג'רי, וכן, שפה אחת ודברים אחדים, בשורות, ופואטיקה של מוח בבימויה של נורית אביב (תיעודיים), בן זקן בבימויה של אפרת כורם בכיכובו של אלירז שדה, התעוררות בבימויו של גיא מאירסון, הכל שבור ורוקד בבימויו של נוני גפן,  מוצא לים בבימויו של דניאל מן זוכה פרס סרט הביכורים בפסטיבל חיפה 2017. בקרוב יצא כאן ועכשיו של רומן שומונוב (המבוסס על הסרט הדוקומנטרי המצליח של שומונוב החולמים מבבילון) זטכה פרס אופיר למוזיקה המקורית. כמו כן, לאחרונה צולמו סרטו החדש של הבמאי הותיק רם לוי המתים של יפו וגם מסמנים סרטה של נורית אביב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה