יום שני, 1 באוגוסט 2016

זמן קריאה לילדים - הספר "שבע כלות לשבעה אחים".....

הספר "שבע כלות לשבעה אחים" מאגד סיפורי עם בדווים מעובדים לילדים,אומנות הסיפור היא חלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית של הבדויים שאוהבים לספר באוהל המשפחתי סיפורים לכל המשפחה.

לבדווים יש תרבות שלמה וחיים מאוד מעניינים,הרבה סיפורי גבורה,הרפתקאות,אהבה ודמיון,וזה חלק מהווי שלהם במפגשים שמאחדים אותם, החַכַּוַתִי הינו מספר הסיפורים הנודד,שהיה משוטט בין אוהלי ערב והלהיב את קהל שומעיו.
את הסיפורים  החַכַּוַתִי היה מספר בלילות הארוכים של חודש רמדאן,בחתונות ובמפגשים חברתיים שונים.
אך גם האמהות סיפרו סיפורים לילדיהן,כשכל בני המשפחה מצטופפים סביב  לכַּאנוּן, תנור הגחלים ששימש לחימום בלילות החורף. הסיפורים עברו במסורת שבעל פה. הילדים שהאזינו להם בפיות פעורים ובאוזניים קשובות, ספגו מהם את הערכים והאמונות שלימים עיצבו את עולמם כבוגרים.
הספר "שבע כלות לשבעה אחים",בהחלט מרתק ולוקח את הקורא הצעיר לעולם ותרבות של הבדווים,עולם מרתק שאפשר ללמוד ממנו הרבה על השבטים של הבדווים ועל דרך חייהם,אמונות,מנהגים ואורחות חיים ששררו בחברה הבדווית עד לפני זמן לא רב.
הקורא הצעיר ילמד מהם על מנהגי הכנסת האורחים,הנדודים,העלייה לרגל למכה,כבוד המשפחה,היחס ליתומים,על מזונות ומאכלים בחברה הבדווית,מסע מרתק לחייהם ומנהגיהם.
מי שליקט וערך את הספר ד"ר יואל שלום פרץ,
לימד פולקלור באוניברסיטת בן-גוריון, סופר, מתרגם, ומספר סיפורים, חקר במשך שנים רבות את המורשת הנרטיבית של שבטי הבדווים בגליל.
הכל התחיל בשנות השמונים של המאה הקודמת, בעת שעבד בשדות הפרחים של מושב יודפת. עבדו איתו פועלים ופועלות בדווים משבט אל חג'יראת, אחד מהגדולים בשבטי הגליל. באחד הימים שאל את אחת הפועלות אם היא מכירה סיפורי עם. להפתעתו סיפרה לו סיפור בשם "פריט רומאן" (גרגר-רימון), שהיה גירסה מופלאה ושונה מאד של סיפור שלגייה, כפי שמופיע במעשיות שאספו האחים גרים באירופה.
מאז, ניצל יואל את הפסקות האוכל כדי להקליט סיפורים מפיהן של שתיים מן הפועלות הבדוויות שעבדו איתו, תלג'ה מוסא וסבחה עבוד. (רבים מן הסיפורים המופיעים בספר שמע מפיהן). בהמשך עבר משבט לשבט בין שבטי הגליל, והקליט סיפורי מעשיות, בעיקר מפי נשים, דבר שאיש לא עשה לפניו במיגזר זה.
 קובץ זה מכיל סיפורי מעשיות של שבטי הבדווים בצפון הארץ שכמעט ולא נחקרו ורק מעטים מהם הועלו על הכתב,אהבתי מאוד לקרוא את הסיפורים מאוד מרתק,והאיורים הצבעוניים בספר מקסימים.
הספר : "שבע כלות לשבעה אחים" ,סיפורי עם בדווים מעובדים לילדים.
ליקט וערך: יואל שלום פרץ, איורים:ויקה גורשטיין.
ספר ראשון בהוצאת פנדורה.
152 עמודים, 65 ש"ח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה