יום שני, 4 במרץ 2024

זמן קריאה – "דמוקרטיה במצוקה" מאת חיים פדידה….

הספר "דמוקרטיה במצוקה" מאת חיים פדידה, ספר אשר פותח מחשבה אצל הקורא לגבי הדמוקרטיה בעולם ובייחוד בישראל, בימים המורכבים שאנו נמצאים בהם, חשוב להבין קצת יותר על ערך הדמוקרטיה, והבנה שכדאי לקחת החלטות משמעותיות שגורמות לקרע בעם, ולהביא אותן להצבעה דמוקרטית, אנחנו נמצאים בשנים שצריכה להיות חשיבה מחוץ לקופסה, ולאחד את העם כמקשה אחת, עם פחות פילוג ושנאה.

מה קורה לדמוקרטיה הישראלית, מדוע משבר רודף משבר?
החלטות מיעוט בנושאים חשובים התקבלו בכנסת. איך זה קרה לנו?
רמה נמוכה של חברי כנסת רבים. הזהו עם הספר ששולט ב-22% מפרסי נובל?

דמוקרטיה במצוקה עוסק בדמוקרטיה בכלל ובישראלית בפרט. בו ניתוח של מצב השלטון בישראל בראייה עמוקה, מפוכחת. הוא מצביע על כשלים מובנים בשיטה שאינם פתירים, אך מציע גם קרן אור: פתרון לוגי המתבקש מכל אלה: דמוקרטיית הריבון. פתרון מפתיע, המיועד לכל מושבות האדם באשר הן.הספר מוביל למסקנה הכרחית שדמוקרטיה היא ערך עליון, קו מכונן, ועם זאת מעיין מחדש בערך דמוקרטיה.
ספר זה חשוב לכל אדם בכל מקום וזמן. כן, גם לרוסי ברוסיה ולסיני בסין. כי כן מדובר ברוח הספר, בתרגום המנטאלי שלו במרחב ובזמן מישראלית לאמריקאית, ליפנית, לסינית ולהודית, לתרגום המנטאלי שלו משנת 2024 לשנים עתידיות. ולמה הספר חשוב לכל אדם? כי הוא מטיף לחרות האישית והפוליטית של האדם, לשליטתו בגורלו הוא וצאצאיו לעד. להקנות לכל אדם את זקיפות הקומה הנדרשת לקום ולטעון: השלטון עובד למעננו! רק דמוקרטיה! רוב-עם לכל החלטה! זו, האחרונה, תהיה סיסמת הספר לאורך הדרך.

שמי חיים פדידה, יליד 1954 מהרי האטלס שבמרוקו. איש מחשבים וחשיבה. עליתי ארצה כילד בשנת 1962 וגיליתי עולם שונה, פרדיגמות חדשות. ובכלל, מדוע יש עולם?
עקבתי גם אחר הפוליטיקה הישראלית וסביבתה: מפלגות, ח"כים, ממשלות, משטר וממשל. מצאתי דמוקרטיה אכולת סתירות, חסרת היגיון. למעשה אינה ממלאת את תפקידה כלל ועיקר. היא מגמגמת, כושלת, מקרטעת. דמוקרטיה במצוקה.
עסקתי בניתוח ממצאים ופיתוח פתרונות, וכך גם בספר זה: הממצאים הם תעלולי הפוליטיקה העולמית בכלל והישראלית בפרט. כך הכשלים, הזיגזגים והצליעה. אפשר היה להבחין בתבנית החוזרת על עצמה בכל התופעות, בכל הכשלים. היא מקור הכאוס הזה. מכאן הדרך לשיטת דמוקרטיה ייחודית שאין דומה לה. שיטה הפותרת את הבעיות הנוכחיות באופן ישיר, ויותר מכך: היא כוללת יכולת מובנית לפתור גם בעיות עתידיות שטרם התעוררו.
השתדלתי להימנע משפה יבשה, לקצר, לדבר ישירות אך בלי לוותר על דיוק. שכרי המבוקש הוא שפתרון זה יהיה מונח על המדף, רלוונטי מיום ליום עד שתבוא שעת כושר ליישומו. לא רק בישראל. בכל מקום.

הספר: דמוקרטיה במצוקה
מאת: חיים פדידה
צמרת הוצאה לאור
125 עמודים, 78 ש"ח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה