יום שבת, 17 בפברואר 2018

תאטרון קרוב מציג "אחת מעשר" קברט סאטירי מאת ובבימוי: ניקו ניתאי....

הגעתי לתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב לתאטרון קרוב כדי לצפות בקברט הסאטירי "אחת מעשר", המקום של התאטרון בהחלט אינו מקום שגרתי, אך כמו שאומרים אין מה לשפוט לפי המראה החיצוני, מצאתי עולם שלם ומפתיע ואקשן רציני בשעות הלילה של הרבה אנשים שפוקדים את המקום, וחנויות מיוחדות של דברי מזון מתאילנד ומהמזרח,היה בהחלט סיור כיפי.
לאחר שנכנסתי לתאטרון קרוב שממוקם בתוך התחנה המרכזית החדשה, מצאתי מקום מקסים, חם ומשפחתי שמנוהל ע"י ניקו ניתאי ובתו דורית,


בתאטרון קרוב מועלות מגוון הצגות עם שחקנים מנוסים וטובים והערב הייתה הפרמיירה של ההצגה הנהדרת והכל כך כואבת בשם "אחת מעשר", כבר לפי השם אפשר להבין שמדובר בנשים , ואכן מדובר בנשים אך גם בנשים שנאלצות להתמודד עם אלימות נגדן בתוך המשפחה, המחזה מעלה כמה סיטואציות מתוך החיים, וכן זה יכול לפגוש כל אישה באשר היא, גם נשים שכלפי חוץ חזקות ומנהלות קריירה מרשימה.


ניקו ניתאי ואנסמבל תיאטרון קרוב מציגים "אחת מעשר" – המחזה הינו קברט סאטירי שעלה בעקבות התופעה המטרידה בממדיה לאחרונה אלימות נגד נשים ומתוך דחיפות להציף את הנושא, המחזה מלווה בסצנות מהחיים, שירים ולא מעט הומור, "אחת מעשר" מעלה שאלות נוקבות על היחסים בין גברים לנשים ומאזן הכוחות המונח בבסיסים, בין השאר במטרה לתרום להרחבת הדיון ולהפצת המודעות. 

במהלך ההצגה פורשים השחקנים בפני הצופה את סיפורם של ארבעה זוגות, מההיכרות וההתאהבות, דרך שברים, משברים, חשדות וספקות ראשונים ועד להתפרצויות אלימות, נפשית, כלכלית, אינטימית ופיזית כאחד.
לאחר שצפיתי במחזה "אחת מעשר", בהחלט חשתי שהרבה נשים יכולות לקבל כח ופשוט להפסיק לשתוק כנגד אלימות שמגיעה נגדן, זהו קברט סאטירי מאוד עוצמתי ומרגש, אך גם מעורר הרבה שאלות ותהיות, תאטרון קרוב בהחלט הפתיע אותי לטובה, ואני ממש ממליצה מכל הלב להגיע לראות את המחזה "אחת מעשר", ועוד דבר שהרשים אותי הכסאות באולם היו כמו בקולנוע ממש נוחים בהחלט מחשבה טובה על הצופה שמגיע לתאטרון קרוב.

הבחירה בקברט סאטירי מטרתה לייצר לא רק מצבי הזדהות ריאליסטים אלא גם מצבי התבוננות חיצונית דרך השירים האירוניים, הריקודים והדיאלוגים ההומוריסטים על הפערים בין העולם הגברי לעולם הנשי.
תהליך היצירה שהוביל ניקו ניתאי היה ארוך ומסועף, החל מגיבוש אנסמבל שחקנים יוצרים צעירים ומוכשרים

וחיבור לאמת הקשה של עולם זה, תוך חיפוש האלימות בתוכנו, התהליך כלל עדויות, ביקור במקלטים ומפגשים עם קורבנות ממעגל האלימות, הסצנות נכתבו וגובשו תוך כדי עבודה מתוך סיפורים ומאורעות אמיתיים. העבודה עם השחקנים התנהלה בשני מישורים האחד העבודה על הדמויות: ראשית, כמשחק על במה ובהמשך התהליך כלל  מפגשים בפועל עם נשים מוכות כשלמעשה על בסיס זה ההצגה נוסדה. השחקנים "הלכו לחפש" אחר הסצנות, הם דאגו לקרוא המון חומר של נשים מוכות וביקרו במקלטים השונים עד אשר גיבשו את התסריט. ההצגה חוקרת את האלימות כמו מעבדה, כל הזמן מתעסקים בתופעת האלימות כנגד נשים, במטרה לעורר מחשבה לפעולה. הסצנות קשות ברובן, ומתארות מספר מערכות יחסים שונות, בסופן מתבצע רצח של האישה. השם "אחת מעשר" הינו שם של אזהרה עקב חוסר מודעות לנושא.
תאטרון קרוב:

תיאטרון קרוב נוסד בשנת 2001 על ידי השחקן, הבמאי והמחזאי ניקו ניתאי

במטרה לקדם יצירה ישראלית עצמאית חוץ-ממסדית לצד פרויקטים תרבותיים וחינוכיים בקהילה, לגלות כישרונות צעירים ולתת להם בית תומך מחוץ למסגרות התיאטראות הגדולים. תיאטרון קרוב הינו מוסד תרבותי-חברתי המציע רפרטואר איכותי ומקורי הזוכה לשבחי המבקרים והקהל כאחד. הוא פועל במתכונת של קבוצת תיאטרון, בה לוקחים חלק שחקנים ותיקים לצד שחקנים ויוצרים צעירים.
תיאטרון קרוב מציג סגנון אחר של הפקות תיאטרון, השונה לחלוטין מכל מה שמוצג על במות ממוסדות, הוא מעלה אירועים תרבותיים-חברתיים, בהם המחסום בין האמן לצופה נמחק לחלוטין והקהל הופך לחלק בלתי נפרד מהאירוע; זאת על ידי שימוש בספרות עכשווית ומתחום הקלאסיקה, בחומרים מקוריים ישראליים וכן שואב את השראתו ממיטב המחזאות העולמית.
יחד עם זאת מפעיל המוסד חוגים וסדנאות המיועדים לנוער ולילדים, למבוגרים ולקשישים כאשר המטרה היא לאפשר ביטוי עצמי ומציאת דרך התמודדות עם בעיות באמצעות האמנות. אוכלוסיית הסביבה והתחנה המרכזית מורכבת מעולים חדשים, עובדים זרים ואנשים מעוטי יכולת שאינם זוכים ליהנות מהיצע תרבותי וחינוכי כלשהו.

קישור לאתר:
http://t-karov.co.il/index.php

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה