יום רביעי, 27 בדצמבר 2017

"הלומים" - סרטם של ארז מזרחי וסהר שביט....

הוזמנתי להקרנה של הסרט "הלומים", שיגיע לבתי הקולונע החל מתאריך 11.1.18, לפי השם של הסרט ניתן להבין על הנושא, הלומים אנשים שעברו הלם, טראומה, נושא מאוד כאוב שפוגע בכולם, בהלומים, בבני משפחתם הקרובה וגם בסביבה, אחרי מלחמות ישראל נותרו הרבה הלומים שאיבדו את חבריהם הקרובים בקרבות, הלומי קרב שלקח הרבה זמן למדינת ישראל להכיר בנושא הרגיש והכואב הזו שמשאיר את חותמו לנצח על ההלום.

הסרט המצויין "הלומים" מחזיר אותנו אחרונית לשנת 1967 מלחמת ששת הימים, במלחמה זו קורה למנשה  שאותו מגלם השחקן המוכשר עמוס תמם אירוע קשה ומשמעותי שמשנה את חייו. שש שנים לאחר שחזר הלום קרב ממלחמת ששת הימים, מבין מנשה (עמוס תמם) שהוא לעולם לא יהיה האדם שהיה לפני המלחמה,הוא לא מצליח לתקשר עם הסובבים אותו, רדוף זיכרונות קשים וסובל מחלומות מבעיתים, ומעביר את ימיו לבדו בנסיעות ארוכות במשאית האדומה שלו, חוסר התקשורת עם אשתו דפנה (אדוה בולה) ובנם הקטן שלומי (רועי פינק) מוביל אט אט להתפוררות התא המשפחתי שהם בנו.
הסרט "הלומים" הינו סרט קשה בגלל הנושא הכאוב, אך הוא לוקח את הצופה להבנה וראייה של אותה תקופה של שנות השישים עם כל מה שהיה נהוג אז, בתקופה בה לא הייתה מודעות למושג "הלם קרב", ומתוך הבנת מצבו הפיזי והנפשי של בעלה, מנסה דפנה לקבל עזרה מהצבא כדי לשמור על טיפת השפיות האחרונה שלו. במקביל, שלומי בן ה-10 מנסה להבין מדוע אביו מתנהג באופן שפוגע במשפחתם, ולמה הוא לא כמו כל האנשים ה"רגילים".
מצאתי בסרט שאמנם יש הלומי קרב רבים מהמלחמה שבאמת קשה להם מאוד להתמודד עם החיים, אך גם למשפחתם הסבל קשה מנשוא ,מאוד מורכב לחיות עם אדם שהוא מת חי מהלך, וגם הבנתי  מתוך הסיטואציות שראיתי בסרט שלעיתים אנשים חווים טראומות קשות שלא בהכרח קשורות למלחמה והם יכולים להתנהג בצורה דומה,שתיקות ארוכות,הסתגרות בתוך עצמם,חוסר תקשורת עם הסביבה,הרבה מחשבות, הסרט הותיר בי הרבה הבנה ומאוד נגע לליבי.
"סרט מרשים ומטלטל. המציאות הדרמטית כתולדה של העימותים הממשיכים לאיים על היבשת שלנו" מנימוקי השופטים לקבלת פרס הסרט האירופאי הטוב ביותר, פסטיבל אלבניה 2017
"תצוגת משחק פנומנלית" חבר השופטים, פסטיבל שנגחאי 2017
דבר הבמאים:
בשנות ה-70, אנשים שחזרו מהמלחמה עם תופעת "הלם קרב" עדיין לא היו מאובחנים כאנשים שסובלים מפוסט טראומה. אנשים אלה נאלצו להסתיר את מה שעובר עליהם בין אם מבושה ובין אם מחוסר הבנה  מה באמת הבעיה שלהם. חלקם הלכו לישון בלילה עם תקווה שלמחרת בבוקר יקומו כאנשים "רגילים". הסיטואציה הזאת גרמה לאותם לוחמים להתכנס פנימה ולהסתיר את המחלה, ועקב ההסתרה להיחשב כמשוגעים, ולהיתפס על ידי החברה כחריגים, כמי שאינם פועלים על פי הנורמות. לדעתנו, למרות שעברו חמישים שנה מאז, והמודעות, הטיפול ותשומת הלב השתפרו במהלך שנים אלה, עדיין גורמת המדינה להלום להרגיש חריג, שכן עדיין יש המון הלומים בארון, כאלו שמסרבים לצאת החוצה ולהודות. והמדינה במקום ללכת ולחפש אותם, מתוך אחריות אמתית, מסתפקת בלשבת ולחכות שהם יגיעו אליה.
הסרט הוא לא סרט אוטוביוגרפי, אבל הוא כן סרט אישי מאוד, שנוגע בצלקות מחוויות הילדות שלנו. המטרה שלנו הייתה ליצור סרט שמתאר התפוררות של תא משפחתי, אך יחד עם זאת היה חשוב לנו להבהיר שלפעמים אין אשמים במצבים כאלה, ומכאן נבעה הבחירה בהלום קרב שבעצם היותו "חולה" גורם לקרע במשפחה. מכאן גם באה הבחירה שלנו להציג בסרט משולש שכולל אבא, אימא וילד כדי שיהיה לנו בתור יוצרים מספר זוויות לשחרור המטענים שיש לנו.
בנוסף על כך, הבחירה בהלום קרב ממלחמת ששת הימים באה כדי לומר שבמלחמות אין באמת מנצחים, כי גם במלחמה שהסתיימה ב"ניצחון" תוך שישה ימים, איבדנו המון אנשים, שלא חזרו מהקרב או שחזרו חצי מתים. עבור האנשים האלו והמשפחות שלהם לא מדובר בניצחון אלא בשכול וכאב עמוק. וגם אם בוחנים את המלחמה בראי ההיסטוריה אז ה"ניצחון" במלחמת ששת הימים יצר מציאות פוליטית וגיאוגרפית שעד היום החברה הישראלית משלמת עליה בדם.
ארז מזרחי (37) וסהר שביט (37) הם יוצרים בוגרי מכללת ספיר לקולנוע וטלוויזיה. מזרחי ושביט כתבו וביימו יחדיו מספר סרטים קצרים, והם עובדים ויוצרים בתעשיית הטלוויזיה הישראלית משנת 2008. "הלומים" הוא סרטם הראשון באורך מלא. בימים אלו הם עובדים על הסרט הבא שלהם, "עלמא", העוסק בתרומת איברים ומתרחש בין ירושלים לרמאללה, אשר יופק על ידי נורמה הפקות.
תסריט, הפקה ובימוי ארז מזרחי וסהר שביט | צילום תומר מונטה | עריכה ארז מזרחי | ליהוק קרן אלרום | עיצוב אומנותי סתיו נוריאל ועדי בן בצלאל | עיצוב תלבושות ירון אריה | איפור ושיער סוזנה שנהב | תאורן ראשי אריק רפאל מזרחי | עוזרת במאי אמילי קוטלובסקי | מקליט ראשי גיא ברקאי | קולטוריסט עידו לחמן | עיצוב פסקול ומיקס יוסי אפלבאום | מוזיקה מקורית עמרי קליין | המשכיות מורן בן אריה | מפיקים בפועל מירי ברכה ודוד בן משה. 
ישראל | 2017 | 110 דקות | עברית
אתר הסרט: http://www.halumim.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה