יום שבת, 24 בפברואר 2024

זמן קריאה – "זר עלי דפנה"- ספר חדש של הסופרת והמשוררת דפנה דרוקר

"זר עלי דפנה" מאת הסופרת והמשוררת דפנה דרוקר, זהו ספרה השלישי, ספרי השירה הקודמים שלה, "יום אחד", ו"להתייאש אסור", ספרה החדש "זר עלי דפנה", מכיל קובץ סיפורים אוטוביוגרפי שכתבה במשך כל חייה, בספרה מתוארים מסע חיים קשה כילדה ונערה שגדלה במשפחה לא פשוטה,וחוותה הזנחה רבה, וגם בהמשך החיים חוותה קשיים רבים, בהחלט אירועים שהשאירו את חותמם בנפשה , ודרך הסיפורים והכתיבה היא מרגשת ועוצמתית בכתיבתה, ומספרת את סיפור חייה המורכב.

ספרה החדש של דפנה דרוקר "זר עלי דפנה" הוא ספר ייחודי ביותר, הן תוכנית ובעיקר סגנונית. עד כה הכרתי את דרוקר ככותבת שירה מיומנת, מהוקצעת ומרגשת, אבל בספר הזה היא מוכיחה לקורא הקשוב כי היא יודעת לכתוב באופנים שונים יפה ולרגש.

לכאורה הספר הזה הוא ספר פרטי-משפחתי-אוטוביוגרפי, מעין אלבום תמונות במילות וידוי; אך זאת רק לכאורה, כי סגנונית דרוקר אמיצה ככותבת ומלהטטת בצורה מוצלחת בכותבה סיפורים קצרים, קטעי יומן וזיכרונות, שירים, מכתבים, וכל הכתיבה הז'אנרית העשירה הזאת נוסקת מכתיבה תרפויטית לספרות יפה באמצעות כשרון הכתיבה שלה הנפרש לאורך החיים.

יש לה זיכרון פנומנאלי באשר למצבים מן העבר ובאשר לאנשים שהיו ואינם וגם באשר לכאלה שישנם עוד איתנו. היא נוגעת בך, הקורא, באמצעות הזיכרון החסכני והמדויק, ואתה חוזר לשם איתה, כולך בהוויה ההיא.

יש כאן הוויה משפחתית מורכבת מאוד, ועם כל זאת מתוך הסגנונות השונים והכתיבה הפשוטה, הרהוטה והנוגעת, עולָה ובוקעת איזושהי אופטימיות נדירה וזוהרת האומרת, שעל אף כל הקשיים שווה גם שווה לחיות את החיים האלה.

לכן אני כקורא, שאינו שייך בהכרח למעגל המשפחתי-החברתי של דרוקר, נתרמתי כל כך חווייתית בקוראי את הספר המקורי הזה.
רן יגיל – מבקר, עורך וסופר

״יום אחד, הבית שלנו יהיה מוזיאון. מוזיאון להנצחת הסבל שלנו. אנשים מכל העולם יבואו לראות את הציורים שלנו ואת החדרים שחיינו בהם והספרים שקראנו וכתבנו ויֵדעו כמה סבלנו״. את הניבוי הזה משמיעה אֵם בפני בנותיה באחד הסיפורים ב״זר עלי דפנה״, בשעה שפוקד אותה התקף של טירוף. אבל מה שמוצג כחלק מהזייה מופרכת למעשה קורם עור וגידים עם הספר, הנשען על חייה המציאותיים של דפנה דרוקר ומשפחתה, הוריה וסביה. אלה חיים עתירי משברים של התמודדויות נפשיות ובריאותיות, אוטיזם, מצוקות כלכליות ופרידות כואבות, אלא שקולה הצלול וחדור האופטימיות הופך את הביקור במוזיאון הסבל למסע התגברות עוצמתי ומלא השראה.
קרן דותן, עורכת ומבקרת

הספר: "זר עלי דפנה"

הסופרת: דפנה דרוקר.

ז'אנר: פרוזה.

כריכה: קשה.

מספר עמודים: 147, מחיר: 96 ש"ח

הוצאה לאור: עמדה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה