יום רביעי, 21 באפריל 2021

זמן קריאה לילדים אצטרובל ברוח מאת איילה פרץ...

ספר הילדים "אצטרובל ברוח" מאת איילה פרץ, מגולל את קורותיה של איטה, שבתוך תוכה זוכרת כבר שנים שפעם, כשהייתה ילדה קטנה, מישהו הציל אותה. ספר חשוב, מרגש ומרתק העוסק בנושא הכל כך חשוב- ילדים בשואה, ספר חובה שדרכו מלמדים את הילדים על עברנו כעם, על אומץ וגבורה והוקרת תודה, דרך הסיפור המרגש והאיורים המקסימים שאיירה ספיר דנן, ניתן להנגיש את הספר לילדים ופשוט לחבר אותם בגובה העיניים לסיפור של איטה, חשוב לזכור חשוב להשאיר חותם לדורי דורות, אבל גם ללמוד מזה וללמד את הילדים הרכים על אנשים טובים, ובעיקר על אומץ, בהחלט תורם גם להמשך.



קטע מתוך אצטרובל ברוח

"אִיטָה יָדְעָה תָּמִיד שֶמִּישֶהוּ הִצִּיל אוֹתָהּ.

הִיא יָדְעָה שֶהוּא אָהַב אוֹתָהּ, וְהָיָה לָהּ כְּמוֹ אַבָּא.

הִיא זָכְרָה אֶת קוֹל פִּיצוּחַ הָאִצְטְרוּבָּל

כַּאֲשֶר הוּא נָתָן לָהּ אֶת הַזְּרָעִים הַטְּעִימִים לֶאֱכוֹל.

הִיא זָכְרָה אֶת חִיבּוּקוֹ הַחַם כְּשֶלִּיבָּהּ רָעַד

בזְּמָן שֶהַגֶּרְמָנֶים דָּפְקוּ עַל הַדֶּלֶת,

והִיא זָכְרָה אֶת הַחִיוּךְ הַטּוֹב שֶגָּרַם לָהּ לְהֵירָגַע."

לאחר חיפושים רבים איטה מגלה מיהו האדם אשר הציל אותה. היא מאתרת את משפחתו, אשר שולחת לה יומן שכתב המגולל את קורותיה במלחמת העולם השנייה. תוך כדי קריאת היומן איטה מתוודעת לראשונה לעברה ומגלה מה עבר עליה.

אצטרובל ברוח מציג לילדים את רעיון חסידי אומות העולם ומאפשר להם להתחבר אליו. מהלך הסיפור הרגיש והאיורים המקסימים מסייעים למבוגר לתווך לילדים את נושא השואה המורכב כל כך ומציעים לקיים דיאלוג וחיבור בין-דורי חשוב.

כך נפתח ספר הילדים "אצטרובל ברוח". בהמשך הספר, לאחר חיפושים רבים, מגלה איטה מי הוא זה שהציל אותה. היא מוצאת את משפחתו אשר שולחת לה יומן שנכתב על ידו המגולל בתוכו את קורותיה במלחמת העולם השניה.

תוך קריאת היומן, חושפת איטה לראשונה את עברה ואת מה שהיא באמת עברה באותם ימים שחורים.

"אצטרובל ברוח" מצליח להעביר לילדים את נושא השואה תוך התמקדות ברעיונות של חסיד אומות עולם, והחיבור בין אבא/סבתא לילדה, אליהם קל יותר להתחבר.

יש לציין לטובה גם את האיורים המקסימים של ספיר דנן, בוגרת המחלקה לאמנויות המסך בבצלאל, המוסיפים פרטים לסיפור ומנגישים את הנושא המורכב לילדים בכל הגילים.

ספיר מספרת שכילדה היא מאוד פחדה מנושא השואה, לא הצליחה להכיל את התמונות הנוראיות ביום השואה ולא הכירה אף ספר ילדים שהנגיש את הנושא הכאוב. "גם כשאיילה רצתה שאאייר עבורה את הספר", היא אומרת, "חששתי כיוון שהייתי צריכה לבצע עבודת מחקר ולהבין את האווירה שארצה להעביר בספר. עיצבתי את הדמויות ואיירתי את הספר בסגנון יותר קליל, לא שחור לבן ונוקשה אלא רך יותר וטיפה ילדותי, כדי שיהווה סוג של גשר בין עולם הילדות לבין העולם הנוקשה של מלחמה ומוות".

על הסופרת - איילה פרץ בן חיים

איילה פרץ בן חיים נולדה בצרפת ועלתה לארץ בילדותה. מגיל צעיר עסקה בחינוך ובין היתר הייתה שליחה באתיופיה ובאוסטרליה. עבדה במשך שנים בחברה להגנת הטבע, באגודה לקידום החינוך ובעמותות וארגונים נוספים. בעלת תואר שני מחקרי בחינוך ומנהיגות. זהו ספר הילדים השני שלה.

מגיל צעיר עסקה בחינוך, בין היתר הייתה שליחה באתיופיה ובאוסטרליה ועבדה במשך שנים בחברה להגנת הטבע ובאגודה לקידום החינוך. זהו ספרה השני.

הספר "אצטרובל ברוח" נכתב על קורות חמותה בשואה. איילה כתבה את הספר לאחר מותה המפתיע של חמותה, אך במקור הספר היה אמור להיכתב ביחד עם חמותה.

הספר: אצטרובל ברוח

מאת: איילה פרץ

איורים: ספיר דנן

35 עמודים, 58 ₪

הוצאת ספרי ניב

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה